Prof. Dr.

Cornelia Mothes

Dr. Cornelia Mothes ist Professorin im Bereich Journalistik und Medienmanagement an der Hochschule Macromedia in Leipzig. Zuvor arbeitete Cornelia Mothes als Postdoc an der Technischen Universität Dresden, der Universität Hohenheim und der Ohio State University und als Gastprofessorin an der Ludwig-Maximilians-Universität in München. Ihre Hauptforschungsinteressen liegen im Bereich Journalismus, politische Kommunikation und Medienpsychologie im digitalen Zeitalter.

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Lehrgebiet:

Medienmanagement & Journalismus

Zu MedienmanagementZu Journalismus
Der Campus Leipzig in der Nähe des Marktplatzes und des Hauptbahnhofs
Campus:

Leipzig

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Fakultät:

Fakultät Kultur, Medien, Psychologie

Publikationen

2021

Journalistic role performance: An organizational-level approach

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2021

Measuring the link between professional role conceptions, perceived role enactment, and journalistic role performance across countries

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2021

Beyond journalistic norms: Empirical lessons on role performance in the news

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2021

Mapping professional roles in news content across 18 countries: A descriptive overview

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2021

Die Rollen-Modelle

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2020

Perceptions of media performance: Expectation-evaluation discrepancies and their relationship with media-related and populist attitudes

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2020

What affects first- and second-level selective exposure to journalistic news? A social media online experiment

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2020

Investigating the gap between newspaper journalists' role conceptions and role performance in nine European, Asian, and Latin American countries

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2020

Detached or interventionist? Comparing the performance of watchdog journalism in transitional, advanced and non-democratic countries

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2020

Confirmation bias, ingroup bias, and negativity bias in selective exposure to political information

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2019

Psychological predictors of political Internet use and political knowledge in light of the perceived complexity of political issues

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2019

he PFAD-HEC model: Impacts of news attributes and use motivations on selective news exposure. Communication Theory

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2019

Kümpel, Anna Sophie: Nachrichtenrezeption auf Facebook

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2019

Partisan selective exposure in times of political and technological upheaval: A social media field experiment

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2018

Apropos Prohlis: A participatory art project in the run-up to Dresden as the European Capital of Culture 2025

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2018

Unterhaltung als Hedonismus und Eudaimonie — und Westworld als ihre Dekonstruktion

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2017

Special Issue Medien Journal 41(2) „Digitale Revolution in der Demokratie“

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2017

Privacy by disaster? Press coverage of privacy and digital technology

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2017

Biased objectivity: An experiment on information preferences of journalists and citizens

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2017

Nachrichtennutzung in komplexen Informationsumgebungen: ‘Zufälligkeit’ als tragfähiges Konzept gesellschaftlicher Integration?

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2017

Confirmation bias

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2017

Selectivity paradigms and cognitive dissonance

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2016

“Medienwirkung trotz Selektion: Einflussfaktoren auf die Zuwendung zu Zeitungsinhalten” von Wolfgang Donsbach

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2016

Leon Festinger

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2015

Publizistik und gesellschaftliche Verantwortung: Festschrift für Wolfgang Donsbach

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2015

Political online information searching in Germany and the United States: Confirmation bias, source credibility, and attitude impacts

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2015

Kurzfristige und langfristige Effekte von Nachrichten auf politische Informationsinteressen

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2015

Ein neuer Blick auf Politikverdrossenheit: Kompetenzgefühle und Einstellungen zur Politik angesichts komplexer Themen im Wahlkampf

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2014

Objektivität als professionelles Abgrenzungskriterium im Journalismus: Eine dissonanztheoretische Studie zum Informationsverhalten von Journalisten und Nicht-Journalisten

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2014

Vertrauen in Journalisten: Trends & Einflussfaktoren

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2013

Das Internet regelt das schon? Einblicke in das Nachrichtenverhalten Jugendlicher

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2013

Journalismus in der Selbstfindung: Der Wandel der öffentlichen Kommunikation zwingt Journalisten zur Präzisierung ihrer gesellschaftlichen Rolle

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