Dr. Cornelia Mothes ist Professorin im Bereich Journalistik und Medienmanagement an der Hochschule Macromedia in Leipzig. Zuvor arbeitete Cornelia Mothes als Postdoc an der Technischen Universität Dresden, der Universität Hohenheim und der Ohio State University und als Gastprofessorin an der Ludwig-Maximilians-Universität in München. Ihre Hauptforschungsinteressen liegen im Bereich Journalismus, politische Kommunikation und Medienpsychologie im digitalen Zeitalter.
Mehr erfahrenFakultät Kultur, Medien, Psychologie
Fischer, Tasja-Selina, Kolo, Castulus, & Mothes, Cornelia: Political Influencers on YouTube: Business Strategies and Content Characteristics
DetailsOhme, J., Maslowska, E., & Mothes, C.: Mobile news learning – Investigating political knowledge gains in a social media newsfeed with mobile eye tracking
DetailsSchielicke, A.-M., Mothes, C., & Odermann, A.: (A)Soziale Medien: Hasskommentare im Internet als Radikalisierungsmoment
DetailsMothes, C., Schielicke, A.-M., Raemy, P.: Journalistic role performance: An organizational-level approach
DetailsMellado, C., Mothes, C.: Measuring the link between professional role conceptions, perceived role enactment, and journalistic role performance across countries
DetailsMellado, C., Márquez-Ramírez, M., Humanes, M. L., Mothes, C., Amado, A., Davydov, S., Mick, J., Olivera, D., Panagiotou, N. S., Pasti, S., Raemy, P., Roses, Schielicke, A.-M., S., Silke, H., Stepinska, A., Szabó, G., Tandoc Jr., E.: Beyond journalistic norms: Empirical lessons on role performance in the news
DetailsMellado, C., Márquez-Ramírez, M., Humanes, M. L., Amado, A., Mothes, C., Silke, H., Stepinska, A., Szabó, G., Davydov, S., Mick, J., Olivera, D., Panagiotou, N. S., Pasti, S., Raemy, P., Roses, S., Schielicke, A.-M., Tandoc Jr., E.: Mapping professional roles in news content across 18 countries: A descriptive overview
DetailsHumanes, M. L., Mellado, C., Mothes, C., Silke, H., Raemy, P., & Panagiotou, N.: Assessing the co-occurrence of professional roles in the news: A comparative study in six advanced democracies
DetailsMellado, C., Hallin, D., Cárcamo, L., Alfaro, R., Jackson, D., Humanes, M. L., Márquez-Ramírez, M., Mick, J., Mothes, C., Lin, C. I., Lee, M., Alfaro, A., Isbej, J., Ramos, A.: Sourcing pandemic news: A cross-national computational analysis of mainstream media coverage of COVID-19 on Facebook, Twitter, and Instagram
DetailsMellado, C., Márquez-Ramírez, M., Mothes, C., Humanes, M. L.: News beat fluidity in civic, infotainment, and service role performance across cultures
DetailsFawzi, N., & Mothes, C.: Perceptions of media performance: Expectation-evaluation discrepancies and their relationship with media-related and populist attitudes
DetailsOhme, J., Mothes, C.: What affects first- and second-level selective exposure to journalistic news? A social media online experiment
DetailsMellado, C., Mothes, C., Hallin, D., C., Humanes, M. L., Lauber, M., Mick, J., Silke, H., Sparks, C., Amado A., Davydov, S., Olivera, D.: Investigating the gap between newspaper journalists' role conceptions and role performance in nine European, Asian, and Latin American countries
DetailsMothes, C. et al.: Detached or interventionist? Comparing the performance of watchdog journalism in transitional, advanced and non-democratic countries
DetailsKnobloch-Westerwick, S., Mothes, C., & Polavin, N.: Confirmation bias, ingroup bias, and negativity bias in selective exposure to political information
DetailsLoy, L., Masur, P., Schmitt, J. B., & Mothes, C.: Psychological predictors of political Internet use and political knowledge in light of the perceived complexity of political issues
DetailsMothes, C., Knobloch-Westerwick, S., Pearson, G.: The PFAD-HEC model: Impacts of news attributes and use motivations on selective news exposure. Communication Theory
DetailsMothes, C., & Ohme, J.: Partisan selective exposure in times of political and technological upheaval: A social media field experiment
DetailsSchielicke, A.-M., Mothes, C., Marcenaro, V.: Apropos Prohlis: A participatory art project in the run-up to Dresden as the European Capital of Culture 2025
DetailsMothes, C., Harst, L., Freiling, I., & Hagen, L. M.: Unterhaltung als Hedonismus und Eudaimonie — und Westworld als ihre Dekonstruktion
DetailsBrantner, C., Freiling, I., Hagen, L. M., Mothes, C., Schielicke, A.-M., Weidmüller, L.: Special Issue Medien Journal 41(2) „Digitale Revolution in der Demokratie“
DetailsPape, T., Trepte, S., Mothes, C.: Privacy by disaster? Press coverage of privacy and digital technology
DetailsMothes, C.: Biased objectivity: An experiment on information preferences of journalists and citizens
DetailsMothes, C.: Nachrichtennutzung in komplexen Informationsumgebungen: ‘Zufälligkeit’ als tragfähiges Konzept gesellschaftlicher Integration?
DetailsMothes, C., & Schenk, S.: “Medienwirkung trotz Selektion: Einflussfaktoren auf die Zuwendung zu Zeitungsinhalten” von Wolfgang Donsbach
DetailsJandura, O., Petersen, T., Mothes, C., Schielicke, A. M.: Publizistik und gesellschaftliche Verantwortung: Festschrift für Wolfgang Donsbach
DetailsKnobloch-Westerwick, S., Mothes, C., Johnson, B. K., Westerwick, A., Donsbach, W.: Political online information searching in Germany and the United States: Confirmation bias, source credibility, and attitude impacts
DetailsMothes, C., & Knobloch-Westerwick, S.: Kurzfristige und langfristige Effekte von Nachrichten auf politische Informationsinteressen
DetailsDonsbach, W., Degen, M., Freiling, I., Schielicke, A. M., & Mothes, C.: Ein neuer Blick auf Politikverdrossenheit: Kompetenzgefühle und Einstellungen zur Politik angesichts komplexer Themen im Wahlkampf
DetailsMothes, C.: Objektivität als professionelles Abgrenzungskriterium im Journalismus: Eine dissonanztheoretische Studie zum Informationsverhalten von Journalisten und Nicht-Journalisten.
DetailsSchielicke, A. M., Mothes, C., & Donsbach, D.: Vertrauen in Journalisten: Trends & Einflussfaktoren
DetailsDonsbach, W., Walter, C., Mothes, C., Rentsch, M.: Das Internet regelt das schon? Einblicke in das Nachrichtenverhalten Jugendlicher
DetailsRentsch, M., & Mothes, C.: Journalismus in der Selbstfindung: Der Wandel der öffentlichen Kommunikation zwingt Journalisten zur Präzisierung ihrer gesellschaftlichen Rolle
Details